12.19.2010

Den Blodrøde Rubin - Philip Pullman

Denne anmeldelse blev aldrig så god. Den er også ret gammel... Men jeg poster den alligevel. Når jeg har genlæst den (hvilket jeg bare skal) skriver jeg den om.

Den blodrøde rubin er en fantastisk bog der foregår i 1872.
Den handler om en 16-årig pige ved navn Sally Lockhart der lige har mistet sin far ved en frygtelig og mystisk ulykke på åbent hav.
Derfor må hun bo hos sin onde tante der ikke kan fordrage Sally.

I starten af bogen kommer Sally til at dræbe en mand bare ved at sige 3 ord: De Syv Velsignelser. Efter det kommer Sally ud for en masse mærkelige og farlige ting som hun ikke kan klare alene, selvom hun er en stærk og klog pige og er en fantastisk skytte.

Heldigvis får hun hjælp af to personer ved navn Jim og Frederick.
Frederick er fotograf og hans "firma" er ved at gå konkurs. Så Sally vægler at blive deres bogholder og firmaet bliver reddet. Hun får til gengæld lov til at blive boende.
Sally bliver Bla. jaget af en gammel kvinde ved navn Mrs. Holland.

Mrs. Holland er ude efter en rubin som Sally har arvet.
Mrs. Holland er ude på at dræbe hende og sender en masse store mænd ud for at gøre det.
Mr. Holland eger også et dystert herberg for fulde sømænd der ikke orker at tage til byen. Der holder hun på en lille pige ved navn Adelaide på kun 9 år. Adelaide er til stor hjælp for Sally og hendes venner og måske kan de slippe godt fra Mrs. Holland og hendes skumle planer.

Jeg synes den er fantastisk. Har tænkt mig at genlæse den som den første bog nogensinde. Jeg har aldrig genlæst en bog før, men det må jeg altså! Sproget er virkelig godt og man bliver meget hurtigt revet ind i historien. Denne bog var næsten taget tilfældigt ned fra fantasyhylden på mit bibliotek og jeg er virkelig glad for den tilfældighed. Det er en af de mest spændende og gode læseoplevelser, nogensinde. Før jeg vidste af det var jeg færdig med bogen, hvilket førte mig direkte til bind 2. Noget der kan irritere mig ved serien er at de alle er selvstændige. Det burde vel være godt, men det synes jeg ikke at det er i rigtige spændingsromaner. Der er næsten ingen tråde der skal samles når man går over til næste bog. Bogen starter og slutter som en normal bog og det bliver for det første lidt urealistisk, at hovedpersonen oplever så mange ting på et liv. For at sammenligne med en anden spændingsroman, der dog er meget anerledes: Mænd der hader kvinder er en fantastisk spændingsroman (Har jeg hørt fra min mor). Der er mange tråde der skal samles, hvilket gør at man bliver nødt til at læse bind 2. Det er der ikke i denne serie. Der er nogle, men ikke nok til at det virker realistisk.
Men så meget gør det heller ikke for resten ved bogen/serien er fantastisk.

Andre bøger i serien:
2. Nordstjernen
3. Tigeren i brønden
4. Tinprinsessen

Fakta om "Den blodrøde rubin":
Oversætter: Hans Palle Mortensen
Anvendelse: Fra 12 år
Genre: Spænding.
Officielt navn: The ruby in the smoke
Sider: 142
Forlag: Sesam

0 ORD:

Send en kommentar