12.20.2010

Eternal Sunshine of the Spotless Mind


Handling
Lidt kedelige Joel Barish (Jim Carrey (Surprice!)) og sindsforvirrede Clementine Kruczynski (Kate Winslet) stifter et lidt underligt bekendskab, da de møder hinanden helt tilfældigt. Skønt de er to modsætninger er de uforklarligt nok utrolig tiltrukket af hinanden. Selvom de tilsyneladende ikke er klare over det er Joel og Clementine gamle kærester, der netop er blevet skilt efter 2 år sammen. Ikke lang tid før de møder hinanden i toget har Clementine nemlig taget det svære valg at glemme Joel, ved at hyre et firma kaldet "Lacuna" (Der betyder mellemrum eller manglende del. Altså et firma der fjerner bestemte ting fra folks hukommelse) til at fjerne alle erindringer om hendes kæreste. Da Joel opdager dette vælger han at gøre det samme og derved gå i gennem processen selv, som tages mens han sover i sit ejet hjem.
I det meste af filmen følger vi Joel. Vi følger hvordan hans erindringer langsomt bliver slettet fra hans hukommelse, baglæns. Vi går igennem hans minder fra da han så Clementine for sidste gang til den første. Når Joel ser alle de fantastiske, uforglemmelige og glade minder han har haft med sin livsglade kæreste, kæmper han for at beholde mindst et af det, for alt i alt elsker han stadig Clementine.

Min mening
Jeg synes alt i alt at det er en fantastisk film. Den er original og virkelig hjertegribende. Dog er det en meget forvirrende film og jeg måtte se den et par gange før jeg rigtig forstod den. Jeg synes at personlighederne i filmen er nøje gennemtænkt, hvilket filmen selvfølgelig også er. Jeg har selv set den rigtig mange gange og jeg er stadig ikke træt af den. Nu hvor jeg forstår den hundrede procent, kan jeg også koncentrere mig mere om deres forhold og gå ordenlig i dybden. Første gang jeg så den var den ikke lige så god som anden gang... og trejde og fjerde osv. Den bliver nærmest bedre for hver gang jeg ser den. Det af den er så original gør at jeg synes den er meget mere værd at se. Det er ikke bare sådan at man kan se en anden film, der minder så meget om den, at det ville være som at se den samme film. Den er ikke ligesom alle andre amerikanske film, der handler om det samme og slutter på samme måde. Jeg er selv meget overrasket over sammensætningen af hovedrollerne. Jim Carrey, der normalt spiller sjove roller, formår virkelig at få spillet rollen, som den lidt "nederen" Joel, rigtig godt. Kate Winslet spiller som sædvanlig bare lige i top, og hun er oven i købet virkelig smuk med de mange hårfarver!

2 ORD:

Sidsel sagde ...

Det liver først og fremmest anmeldelsen op, med det billede du lige har puttet på. Det klæder den. For det andet så rigtig god anmeldelse. Jeg kan godt lide, at den på en måde går rigtig meget i detaljer... men samtidig afslører den tilpas lidt til, at man bliver nysgerrig (nu har jeg set filmen, så det er lidt snyd). Det er et stort plus, at din mening fylder mere end bare to linjer... og at det er begrundet.

The sagde ...

Mange tak... Det var ret svært at skrive handlingen, men nemt at skrive min mening.

Send en kommentar