12.19.2010

Nordstjernen - Philip Pullman


Nordstjernen er fortsættelsen på Den blodrøde rubin og foregår nu i 1878 altså 6 år efter den første.

Plot
En gammel kvinde opsøger hastigt kontoret S. Lockhart, Finans Konsulent. Kvinden fortæller Sally Lockhart at hun havde tabt alle sine penge til et selskab kaldet Anglo-Baltic fordi skibet har lidt under mange tragedier bla. at 2 skibe var sunket. Der lover Sally at skaffe hendes penge tilbage.

I mellemtiden hjælper Sally's gode ven Jim Taylor en tryllekunstner ved navn Alistair Mackinnon med at flygte fra 2 mænd, som har onde hensigter med ham. Jim tager tryllekunstneren med hjem til sin ven Frederick Garland (hvor Fred og hans onkel Webster Garland eger deres firma for Fotografi shop/Privat detektivarbejde kaldet Garland & Lockhart), da Mackinnon fortæller at han har overværet et mord. Mackinnon mener, at morderen ved, at han kender til mordet og han frygter for sit liv.

Senere går Fred og Jim på detektivarbejde til en spiritist seance og skal se om spiritisten Nellie Budd er en bedrager eller faktisk er spiritist. Mens de er der går Nellie en i trance der forbinder både Mackinnon's syn og Sally's undersøgelse.

Fred opsøger Sally og fortæller hende om det. Så fortæller hun ham, hvad hun ved om den tidligere ejer af anglo-baltic og den nuværende ejer af et firma kaldet Nordstjernen eget af Axel Bellmann. Sally mener, at Mr. Bellman er skyld i Anglo-Baltic's skibbrud til at finansiere Nordstjernen og hun mener, at han er meget ond. De beslutter at finde ud af mere om ham på egen hånd.

Min mening
Jeg synes det er en fantastisk bog. Philip Pullman har gjort et formidabelt arbejde. Hele historien i sig selv er virkelig godt fundet på og han formår virkelig at få revet én med i historien, så man bare ikke kan slippe bogen. Når jeg læser tilfældigt i bogen går det op for mig at der ikke er en eneste side i hele bogen som jeg ikke kan lide. Ikke en sætning. Ikke et ord. Hele bogen er perfekt og genial. Lige efter min smag. Jeg synes ikke nogle burde undgå denne på biblioteket. Alle skal læse den. Den er fantastisk. Den er min absolutte yndlingbog!
Jeg skulle helst skrive hvad jeg ikke kan lide ved den, men der er intet ved selve bogen jeg ikke kan lide.

Fakta
Forfatter: Philip Pullman
Forlag: Sesam
Antal Sider: 332
Udgivet: 2007

Andre i serien
1) Den blodrøde Rubin
3) Tigeren i brønden
4) Tinprinsessen

0 ORD:

Send en kommentar