2.21.2011

Blogchallenge 21



















Et citat du elsker - forklar.

Her er ikke et, men tre:

1.
"En fugl sliber sit næb på et bjerg hver hundrede år. Når bjerget er slidt ned er der gået et sekund af evigheden."

Det er godt nok ikke et citat fra noget eller nogen, men nærmere et ordsprog jeg godt kan lide. Det får mig til at tænke at evigheden jo... er evig. Men på en hel anden måde. Det siger noget om, hvor lang tid evigheden varer. Jeg synes bare rigtig godt om det.

2.

"If you ever say never to late. I'll forget all the diamonds you ate. Lost in coma and covered in cake."

Et citat fra My Chemical Romance's sang "To The End". Jeg har glemt sætningernes fulde mening, men jeg synes at det på overfladen lyder ret fedt og... forvirrende. Og graver man dybere ind i ordene, lyder sætningerne bare meget mere værdigfulde. Jeg elsker ord, og jeg elsker når de er sat godt sammen, og får mig til at tænke.

3.

Her kommer et langt et. Det er selvfølgelig ikke meningen at et citat skal vore ultralangt, men jeg synes bare ikke at det kan forkortes:

Lucifer rejste sig fra stolen og kastede en trækævle ind i pejsen. Flammerne takkede med en hvæsen. "Ondskaben er nødvendig."
"Hvad mener du med nødvendig?" Filip gloede uforstående på ham. "Hvorfor?"
"Jeg er glad for at du spørger svarede Djævelen og snurrede rundt. Nu lød han ikke den mindste smule syg. Tværtimod. Hans stemme var glat som et slangeskind. "Prøv at forestille dig det, Filip. En verden uden ondskab. Uden vrede, had, krig, sygdom, ødelæggelse og alt, hvad du eller kan forestille dig af forfærdeligheder. Solen skinner, fuglene fløjter, og det gør alle de rare og venlige mennesker også, de har det nemlig godt. De hilser på hinanden, tager sig af hinanden, hjælper hinanden. Kan du forestille dig det, Filip?"
"Ja," sagde han usikkert. "Men det er svært."
"Naturligvis er det svært og nu bliver det endnu sværere. Ingen hensynsløshed, dovenskab eller egoisme. Ingen misundelse, og dermed heller ingen sportsgrene eller konkurrencer. Vinderinstinktet er dødt, for hvis man taber, bliver man hverken vred eller hidsig, men derimod glad på modstanderens vegne. Og når glæden er lige stor ved både at vinde og tabe, hvorfor så overhovedet spille? Bøger og film handler om ingenting, for i denne verden er der ingen skurke, der skal fanges og dermed ingen helte. Aviserne er lige så tomme på indhold som bøgerne, for der er intet at skrive om. Ingen forbrydelser, skandaler, svindelnumre, politisk korruption, ingenting." Lucifer rystede på hovedet som om denne fremtidsvision havde gjort ham aldeles nedtrykt. "Arbejdsløsheden vil stige dramatisk. Hvis du vidste, Filip, hvor mange der er beskæftiget udelukkende, fordi mennesket ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Politiet er overflødigt, for der er ingen forbrydelser, der skal opklares. Advokater om dommere ligeledes, for der er ingen, der skal forsvares, anklages eller dømmes. Revisorer, politikere, journalister og til en vis grad læger og sygeplejerske. Våbenindustrien og militæret vil blive nedlagt. Underholdningsbranchen vil gå fallit, kunsten vil forsvinde, kvalt i sin egen godmodighed. Og hvad værre er, Filip: Der vil slet ikke være plads på jorden til denne forandring. Ingen krige, ingen kemiske udslip, ingen naturkatastrofer eller trafikuheld til at holde befolkningstallet nede. Det vil være katastrofalt. Eller sagt på en anden måde, min dreng: Hvis Helvede lukker, så vil verden gå af helvede til."

Jeg synes det er genialt skrevet og i det hele taget genialt. Det er sandt og skræmmende. Da jeg læste det kunne jeg kun smile. Alle vil jo gerne have at al ondskab forsvinder, men det vil jo være et helvede.

1 ORD:

Sidsel sagde ...

Fantastisk. Jeg kan særlig godt lide det sidste, for det er jo så... rigtigt.

Send en kommentar