3.01.2011

Skammertegnet - Lene Kaaberbøl

Titel: Skammertegnet
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Forlag: Carlsen
Sidetal: 291
Bind: 2
Andre i serien:
-Skammerens Datter
-Slangens Gave
-Skammerkrigen

Stjæler fra bagsiden:
"Du, Davin Tonerre, står nu her af egen vilje?"
"Ja." Min stemme var næsten normal.
"Og du vil ikke vende om?"
"Nej"
"Så lad striden begynde," sagde Helena Laclan og stødte sin stav i jorden med et smæld.

Familien Tonerre er flygtet op til højlandet. Men den hævgærrige Drakan og hans dragehær får mere og mere magt og intet sted er sikkert for Skammeren og hendes børn. Davin og Dina kommer til at kæmpe hårdt, hver på sin måde: Davin med sværdet, og Dina med den farlige skammer-evne hun har arvet af sin mor.

Mening
Jeg synes at den var kedelig. Det tog mig en del tid at komme igennem dem. Jeg synes hele tiden, at der manglede noget, men jeg kunne ikke sætte en finger på hvad. Hendes skrivestil irriterede mig også. Den var lidt for barnligt skrevet og den kedede mig som sagt. Jeg synes ikke på noget tidspunkt at jeg tænkte "Jeg må læse. Jeg må læse. Jeg må læse!". Så den skuffede mig. Det var som om at punktet, hvor det var mest spændende ikke kom. Måske havde jeg lidt for høje krav til bogen, men jeg blev skuffet. Der var mange i min klasse, der syntes at den serie var fuldstændig fantastisk, og det er nok derfor jeg havde tænkt at den var fænomenal. I virkeligheden er det jo en hyggelig børnebog. Ikke andet.
Men nu hvor jeg tænker tilbage på bogen, synes jeg at den lyder som en hyggelig bog. Idéen med en skammer og alt det der lyder da god. Den er sikkert rigtig god til oplæsning. Jeg vil sige at den rette alder for den bog, nok må være 8-10 år. Synes folk skal læse den. Men ikke efter et mesterværk. Så vil den fuldstændig falde til jorden, og det tror jeg blandt andet var mit problem.

0 ORD:

Send en kommentar