10.01.2011

Dødens å af Annette Bjørg Koeller

Titel: Dødens å
Forfatter: Annette Bjørg Koeller
Forlag: Høst og Søn
Genre: Krimi, Historie,
Hjerter: 

Bogen starter da den unge Fria reder en lille dreng op fra denne "Dødens å". Fria er 13 og bor med sine forældre i en lille by i 1800-tallets Danmark. Tit hører den unge pige om mystiske druknedødsfald, der alle finder sted i den samme å og altid med små børn. Fria, der også har mistet en lillesøster til den åbenbart grådige å, begynder langsomt at tro på, at der må være en morder på spil. Men hun er jo bare en mærkelig tøs, der lever med sin sære forældre, der laver øl og se beskidte indbyggere i byen, så hvem gider lytte til hende?

Hun er overbevist om, at det enten er graveren eller landstrygeren. Men hendes bedste ven Stubbe kan ikke lide hendes mistanke til graveren overhovedet, da han snart skal flytte ind og arbejde for ham. 

På bagsiden stod der, at bogen var en spændingsroman, men den kunne være meget mere spændende. Jeg havde en smule svært ved at komme igennem den, fordi den ikke rigtig fangede mig, og jeg savnede lidt tidspunktet, hvor bogen var sådan rigtig spændende. Den var ikke så lang, så man fik alligevel læst den hurtigt, men jeg følte mig ikke motiveret til at læse den, fordi den ikke var så spændende som jeg ville have. Men når man ser bort fra det, var det da en lille hyggelig krimi, der er god at have på hylden.
Hvert kapitel sluttede af med en sort side, hvor der kort stod morderens ord, hvilket jeg syntes var en virkelig god detalje. Det fik virkelig én til at tænke over, hvem det dog var der var morderen. Og der kan man ikke just sige, at den var forudsigelig. Jeg kunne overhovedet ikke gætte, hvem der var morderen, hvilket jo er en god ting i krimier.
Jeg vil sige, at den er til yngre læsere. Det vil sige 10-12 år vil jeg tro, da den ikke er så tyk og sproget ikke er specielt svært at forstå.

Denne anmeldelse kan også findes på http://www.boggnasker.dk

0 ORD:

Send en kommentar